De paradox van aandacht

Waarom streven naar zoveel mogelijk bevlogenheid nóg interessanter is dan streven naar zo laag mogelijk verzuim!

Een simpele vraag: Aan welke medewerker heeft jullie organisatie het meest? a) aan de medewerker die aan het werk is of b) aan de medewerker die verzuimt? Makkelijke vraag toch? Nog een vraag: Aan welke medewerker besteedt jullie organisatie meer tijd, aandacht en geld? a) aan een medewerker die aan het werk is? Of b) aan een medewerker die verzuimt? ….🤔

Ik noem het de paradox van aandacht. Vergeet je gouden medewerkers niet! Zij die (stilletjes) hét werk verzetten, klanten tevreden maken en met innovatie-ideeën komen. Stimuleer hen bevlogen te blijven of worden. Want streven naar zoveel mogelijk bevlogen medewerkers is nóg interessanter dan streven naar zo weinig mogelijk verzuimers! [Lees meer]

Paniek voetbal

Eigenlijk best gek toch dat veel bedrijven de meeste tijd, geld en aandacht besteden aan slechts 2-8% van hun medewerkers, de verzuimers. Ik durf wel een gooi te doen naar waarom dat gebeurt. Door regel- en wetgeving gedreven. Afgeleid door wat het makkelijkste uit te drukken is in euro’s. Zodra de verzuimcijfers toenemen, wordt er direct prioriteit van gemaakt. De cijfers móeten dalen, want verzuim kost handen vol geld. En dat is ook zo. Vervolgens ontstaat een soort paniek voetbal. Leidinggevenden worden (nogmaals) getraind in het voeren van verzuimgesprekken, externen worden ingevlogen en de verzuimaanpak gaat van versie 4.0 naar 5.0. Dat heeft effect, de verzuimcijfers dalen. Echter op deze manier word je als bedrijf op het verkeerde been gezet. Want de verzuimkraan heb je hiermee niet dicht gedraaid (of beter gezegd ‘dichter’, want 0% verzuim is natuurlijk niet reëel). Wat de kraan wél doet dicht draaien is een eigen bedrijfsstrategie toevoegen waarmee je de bevlogenheid bij je medewerkers stimuleert.

Waarom aandacht voor bevlogenheid zo interessant is

Het bevlogenheidsmes snijdt aan twee kanten in de verzuimuitdaging. Aan de ene kant zijn medewerkers die bevlogen zijn gezonder, ervaren minder stress, zijn veerkrachtiger en verzuimen minder. Bevlogenheid is dus een beschermende factor tegen verzuim. Naast deze beschermende factor heeft bevlogenheid nog veel meer voordelen die goed zijn voor (financiële) fitheid van het bedrijf. Het staat onomstotelijk vast dat bedrijven met veel bevlogen medewerkers een hogere omzet, productiviteit en klanttevredenheid hebben, een lager personeelsverloop en minder bedrijfsongevallen kennen. De bevlogen medewerkers zijn beter bestand tegen veranderingen, ontwikkelen zich sneller, zijn empathischer en creatiever. Een greep uit de vele voordelen die onderzoeken aantonen.

Hoe pak je dat aan?

Bovenstaande feiten zijn waarschijnlijk niet nieuw voor je. De winst is bekend, waar het vaak op vastloopt is de HOE-vraag. Hoe gaan we dit aanpakken? Hoe stimuleren we de bevlogenheid van onze medewerkers? Helaas is er geen gouden ei, geen one-size-fits-all, geen blauwdruk voor succes. Wil je de bevlogenheid van je medewerkers in jouw bedrijf verbeteren en daarmee ook het toekomstige verzuim verminderen? Ga niet met hagel schieten of blind initiatieven overnemen die bij andere bedrijven succesvol waren. Begin met een meting in je eigen bedrijf. Zorg dat de bevlogenheidversnellers en -vertragers van jouw bedrijf boven tafel komen. Dat is voor ieder bedrijf anders, net zoals de geschikte strategie. Deze bedenk je natuurlijk niet zelf, maar mét je medewerkers, mét je team. Samen werken aan een bevlogen organisatie.

Wil je meer weten over duurzame inzetbaarheid(scan) of bevlogenheid? Wil je hulp bij een effectieve aanpak? Neem contact op met Merlin Jurg | senior consultant Duurzame Inzetbaarheid & Bevlogenheid (RCDI ®) | Merlin.jurg@synckcompany.nl

Terug naar overzicht

Synck watermark
Synck watermark
Synck watermark

Heeft u vragen?

Bel mij terug voor meer informatie

Synck watermark
Synck watermark
Synck watermark